Lysmata wurdemanni breeding : succes !!

chprieur

New Member
Hi, i'm french, and in France there not a lot of informations about this breeding.
So i've make an article about this.
This is my experience :

aquabase.org / articles/html.php3/reproduction-elevage-lysmata-wurdemanni=2446.html
 

chprieur

New Member
Après m'être cassé les dents sur l'élevage de L. amboinensis et de Stenopus hispidus, me voila lancé dans une tentatide d'élevage de Lysmata wurdemanni (Peppermint Shrimp), soit disant plus "facile" !

Aussi , pour ne rien oublier de mon expérience, et pour faire profiter de celle-ci ceux qui seraient tentés, voici le déroulement de cet élevage, au jour le jour.

Technique :
Bac kreisel, conception perso à l'aide d'une partie de seau et de deux plaques de verre, le tout dans un petit bac , avec chauffage, bullage (sauf dans la partie kreisel), et pompe de circulation. Moitié eau neuve, moitié eau de mon bac principal.

Récupération des larves : un grand merci au mag Botanic de Varennes-Vauzelles qui m'a "prêté" une crevette L. wurdemanni grainée, le temps de récupérer les larves. Non pas que je ne voulais pas l'acheter, mais plutôt que je n'avais pas la place pour l'accueillir dans mes bacs ! Bref , récupération de ladite crevette jeudi matin , le 03.04.2014. Mise en place directement dans le kreisel pour éviter les transvasements, toujours dangereux pour l'intégrité des larves.
Lors de la mise en place (vers 9H30 le matin), l'éclairage du kreisel était éteint.
Éclairage ensuite durant 12H, de midi à minuit.
Les larves sont nées dans la nuit suivante, soit dans la nuit du 3 au 4 avril.
Il y avait déjà des rotifères dans le bac depuis 2 jours.

Dès le 4 avril au matin, ajout d'eau verte et de nauplius d'artémias. L'eau verte est une culture perso de Nannochloropsis.

Ajout d'eau verte le même jour, le soir + ajout de nauplies d'artémias.

Samedi 5 avril : ajout d'eau verte le matin et le soir. Ajout de nauplies d'artémias le matin, le midi et le soir (je n'ai malheureusement qu'une très mauvaise souche d'oeufs d'artémias, avec un taux d'éclosion ridicule... d'où l'ajout fréquent mais en petites quantités de nauplius). Ajout d'un peu de rotifères enrichis pendant 20 minutes avant distribution.
Ajout le soir d'une petite quantité de Rotirich : une grosse "cuillère mesure" des tests Dennerle ou Tetra ?? ( l'ustensile vert avec une petite et une grosse cuillère aux extrémités).

Constat : il me semble que les larves ont changées d'aspect. Les yeux sont très éloignées désormais.

Dimanche 6 avril : 1 er changement d'eau : 1/3 de l'eau du bac des larves, filtrée pour récupérer les nauplies et les rotifères, remplacé par 1/3 d'eau de mon bac principal. Taux de nitrate ± 10mg/l dans l'eau du bac des larves... je n'ai pas testé l'eau de mon bac principal... :-(
Ajout d'eau verte le matin.
Ajout d'une dose de Rotirich le soir.

Lun 07 Avr 2014
Ajout d eau verte le matin et le soir
Ajout d une grosse quantité de nauplius d'artemia ce soir
J ai pu observer quelques larves qui tenaient une nauplie
Arret de la pompe du kreisel quelques secondes pour mieux voir les larves manger les nauplies. Mais, très vite, les larves de crevettes se sont amassées près de la lumière et semblaient se battre comme des chiffonniers ! Pour éviter qu elles ne se blessent ou qu'elles ne se canibalisent --> remise en route de la pompe !
Je suis très surpris du nombre de larves encore en vie. Impossible de les compter bien sur mais je dirais bien entre 100 et 200 !

Journal de bord du 08.04.2014:
Rien d'exceptionnel ! Ajout d'eau verte ce matin au réveil + ajout de nauplies d'artémias.
Ajout d'eau verte ce midi + nauplies d'artémias.
Ce soir : changement d'eau (1/3 environ), en filtrant l'eau changée pour en récupérer les nauplies d'artémias et les rotifères.

Mer 09 Avr 2014


Des larves, dans le kreisel :


Une larve isolée


Ven 11 Avr 2014
Après 1 semaine, les larves son toujours vivantes. Je n'ai vu aucun cadavre... bien sur, au départ, avec l'eau verte, s'il y en a eu, il m'était impossible de les voir ... donc je ne sait pas s'il y en a eu ou pas.

J'ai arrêté les ajouts d'eau verte depuis 3 jours. Je filtre les rotifères restants pour les mettre dans mon bac principal, mais comme il y en avait quelques millions, il en restera toujours !

Les larves de Lysmata sont très attirées par la lumière. Dès que je change la lumière de place, elles la suivent en quelques secondes.

J'ai toujours du mal avec mes nauplies. Je compense donc avec de la poudre d'alimentation pour alevins, mais ça pollue l'eau. J'ai mis en route une bouteille avec plusieurs grammes de cystes d'artémias pour espérer en avoir suffisament.. verdict ce midi !

Quelques photos d’aujourd’hui (13.04.2014)








15 Avril
RAS ! Ajout dès le matin le midi et le soir de nauplies.
Changement d'eau (50%)
Il y a une ou deux larves en retard, niveau grosseur, par rapport aux autres.

16 avril
Ajout de nauplies, toujours 3 fois par jour
Aspiration des déchets dans le kreisel
Une larve, bien plus petite que les autres était morte => retrait du cadavre.
Sinon, RAS !

17 Avril :
Découverte de 2 cadavres ... du coup, très gros changement d'eau et nettoyage du bac qui contient le kreisel. Y'en avait besoin !!
Ajout de nauplies.

Quelques videos :









29 Avril : La morphologie n'évolue pas, à l'oeil nu.
Je continue le nourrissage aux nauplies et aux paillettes emiettées.
Changements d'eau quotidiens pour éviter une montée de nitrite.
J'ai préparé une "double cloison" avec de la toile de moustiquaire pour le jour où elles seront prêtes à rejoindre le grand bain, dans un bac de 120 l, afin de les séparer des Stenopus hispidus qui sont dans ce bac et qui n'en feraient qu'une bouchée si elles pouvaient les atteindre !!

1er Mai : Yesssssss
Hier soir, 1er nourrissage avec de l'alimentation carnée surgelée : quelques mysis coupées en tout pe**** bouts.
Ce matin, lors qu premier nourrissage de la journée avec des nauplies, que vois-je ? Des 3 exuvies... je décide donc de faire un changement d'eau et un gros nettoyage. Vidange des 3/4 du bac contenant le kreisel. Vidage du kreisel dans un seau propre contenant un peu d'eau du kreisel .... 3 mini vraies crevettes !!! Elles ont donc commencées à faire leur dernière mue ! Ces mini crevettes sont bien à plat sur leurs pattes, se tiennent au fond du seau et ont les yeux sur le crâne et non plus au bout d'appendices.
Nettoyage complet du bac et du kreisel. Remise en place des larves et des vraies crevettes dans le kreisel. Nourrissage en nauplies et en mysis hachées.
Demain, je pense qu'il y aura davantage de "vraies" crevettes.

---> 26 jours pour obtenir la forme crevette à partir des larves ;-)

Futur bac de grossissage :



Avec une double cloison ( plexi et de toile de moustiquaire ), pour séparer les mini-crevettes des Stenopus hispidus qui sont déjà dans le bac :



5 mai :
Voulant en avoir le cœur net, j'ai séparé les larves et les mini-crevettes ce soir !!
Bilan : 32 mini-crevettes ont rejoint leur bac de grossissage !
Le reste des larves continue de tourner dans le kreisel ;-)

Et voici quelques photos :





La même avec une retouche des niveaux : les bandes rouges apparaissent beaucoup mieux qu'a l'oeil nu !!

10 mai :
De nouveau séparation des larves et des mini-crevettes du kreisel cet après midi.

--> 43 mini-crevettes viennent de rejoindre leurs potes dans le bac de grossissage.

Bilan à ce jour : 32+43 = 75 crevettes dans le bac de grossissage et 59 larves restantes dans le kreisel !!!

15 mai
24 crevettes supplémentaires ! Reste 35 larves.

Bilan à ce jour (J+42) : 99 crevettes + 35 larves restantes

23 mai :
12 crevettes supplémentaires et 16 larves restantes.
J'ai sacrifié les larves restantes (mises dans le bac principal... )

Bilan définitif à J+50 : 111 petites crevettes !!!

GROSSISSAGE

Les 111 crevettes sont désormais toutes dans le bac de grossissage. Renouvellement de l'eau par l'eau du bac principal en permanence. Bac de 110 litres, séparé en 1/4 + 3/4 environ. Les 3/4 contiennent les mini-crevettes et une grosse "boule" de Cauperpa serrulata. Couche de sable calcaire d'environ 5 à 6 cm, rempli de vers de feu du type Eurythoe sp, quelques escargots (Euplica varians) et de nombreux Gammarus sp.
La cohabitation Gammarus sp et crevettes se passe très très bien.

Certaines sont bien plus grosses que les autres. La plus grosse, visible, fait environ 4 cm (du bout de la queue au bout du rostre, sans compter les antennes !!).
Nourrissage hebdomadaire :
Paillettes émiettées
Nauplies d'artémias

1 à 2 fois par semaine : (en alternance)
1 moule fraiche , juste cuite 10 secondes au micro-onde, coupée en 2 morceaux répartis à 2 endroits différents dans le bac
1 comprimé pour poissons de fond
1 à 2 crevettes grises cuites et décortiquées, coupées en tout pe**** morceaux, et disséminés dans tout le bac
 

Snid

Active Member
Bonjour, Matey!

Sadly, I don't speak French, but I still wanted to send you a warm welcome!
 

nanoreefing4fun

Well-Known Member
RS STAFF
+1 ^

welcomefish.gif

to ReefSanctuary, a real Sanctuary of reef forums, with lots of very nice members
745.gif
 

Start a new tank thread & share your tank with us so we can follow along - we love pics :)

here is a Google translation...


Reproduction - breeding Lysmata wurdemanni


After I broke my teeth on breeding L. amboinensis and Stenopus hispidus, here I am embarked on a tentatide breeding Lysmata wurdemanni (Peppermint Shrimp), supposedly "easier"!

Also, do not forget anything for my experience, and to enjoy it those who are tempted, here is the flow of that holding overnight.

Technique:
Kreisel tray, personal design with some bucket and two glass plates, all in a small tray with heating, sparging (except kreisel part) and circulation pump. New half water, half of my water main tray.

Recovery of larvae: a big thank you to the mag Botanic Varennes-Vauzelles who has "lent" me a shrimp L. wurdemanni grained, time to recover larvae. Not that I did not buy it, but I did not have room to accommodate it in my tanks! Briefly, recovering said shrimp Thursday morning, 03/04/2014. Implementation directly into the kreisel to avoid decanting, always dangerous to the integrity of the larvae.
During the implementation (to 9:30 in the morning), lighting kreisel was off.
Then lighting during 12H, from noon to midnight.
The larvae are born in the next night or the night of 3 to 4 April.
There was already rotifers in the tank for 2 days.

From April 4 in the morning, adding green water and brine shrimp nauplii. Green water is a personal culture of Nannochloropsis.

Adding green water on the same day in the evening + add Artemia nauplii.

Saturday, April 5: Adding green water in the morning and evening. Adding Artemia nauplii in the morning, afternoon and evening (unfortunately I have a very bad strain of brine shrimp eggs with a hatchability ridiculous ... hence the frequent addition but small quantities of nauplii). Adding a bit of enriched rotifers for 20 minutes before distribution.
Adding the evening a small amount of Rotirich: a big "measuring spoon" of Tetra Dennerle or tests? (The utensil with a small and a big spoon ends).

Observation: it seems to me that the larvae have changed in appearance. The eyes are very far now.

Sunday, April 6: 1 Water change: 1/3 of the water in the tank larvae filtered to recover nauplii and rotifers, replaced by 1/3 of water from my main tank. Nitrate levels ± 10mg / l in water tray larvae ... I have not tested the water from my main tank ... :-(
Adding green water in the morning.
Adding a Rotirich evening dose.

Mon, April 7th 2014
Adding green water in the morning and evening
Adding a large amount of Artemia nauplii tonight
J've seen some larvae held a Nafplion
Stop the pump kreisel few seconds to better see the larvae eat the nauplii. But very quickly, shrimp larvae were collected near the light and seemed to fight like cats! To avoid that they get hurt or they do canibalisent -> restart the pump!
I am very surprised at the number of larvae alive. Impossible to count them of course but I'd say between 100 and 200!

Logbook of 08/04/2014:
Nothing fancy! Adding green water this morning upon awakening + add Artemia nauplii.
Adding green water this afternoon + Artemia nauplii.
Tonight: water change (1/3) by filtering changed to recover the Artemia nauplii and rotifers water.
Wed April 9, 2014


Larvae in kreisel:


An isolated larva


Fri April 11, 2014
After 1 week, the larvae still alive. I saw no corpse ... of course, starting with the green water, if there was, it was impossible to see them ... so I do not know if there has had or not.

I stopped the green water additions for 3 days. I filter the remaining rotifers to put them in my main tank, but as there were a few million, there will always be!

Lysmata larvae are attracted to light. As soon as I change the light place, they follow it in a few seconds.

I have always struggled with my nauplii. So I compensate with feed powder for fry, but it pollutes the water. I started with a bottle several grams of Artemia cysts to hope to have enough .. verdict this afternoon!

Some pictures of today (4/13/2014)








April 15
RAS! Adding in the morning noon and night nauplii.
Change of water (50%)
There is a delay or two hoppers, size level, compared to the other.

April 16
Adding nauplii still 3 times a day
Waste Removal in kreisel
Larva, much smaller than the other died => removal of the corpse.
Otherwise, RAS!

April 17:
Discovery of two bodies ... So, very large water change and cleaning the tray that contains the kreisel. Y'en needed!
Adding nauplii.


Some videos:










April 29: The morphology does not change with the naked eye.
I continue feeding the nauplii and crumbled flake.
Changes of water daily to prevent a rise in nitrite.
I prepared a "double wall" with mosquito netting for the day when they will be ready to join the big bath in a tank 120 l, in order to separate Stenopus hispidus are in this tray and n 'would make mincemeat if they could reach!

1st May: yesssssss
Last night, the first feeding with frozen meat diet: some mysis cut into small pieces.
This morning, when that first feeding of the day with nauplii, what do I see? 3 exuviae ... so I decided to do a water change and a big cleaning. Drain 3/4 of the tank containing the kreisel. Kreisel dump into a clean bucket containing a little water .... kreisel 3 mini real shrimp! They therefore started to make their final moult! These mini shrimp are flat on their feet, stand at the bottom of the bucket and have their eyes on the head and not at the end of appendices.
Thorough cleaning of the tank and kreisel. Replacing larvae and shrimp in the real kreisel. Feeding by nauplii and chopped mysis.
Tomorrow, I think there will be more "real" shrimp.

---> 26 days to get the form from shrimp larvae ;-)

Future tray engrossment:



With a double wall (plexi and mosquito netting) to separate mini shrimp Stenopus hispidus already in the tray:





May 5:
Wanting to have the heart net, I separated the larvae and mini shrimp tonight!
Result: 32 mini shrimp joined their tray engrossment!
The remaining larvae continue to rotate in the kreisel ;-)

And here are some photos:





The same with a touch of levels: red bands appear much better than the naked eye!



May 10:
New separation of larvae and mini shrimp kreisel this afternoon.

-> 43 mini shrimp come join their friends in the tray of enlargement.

Results so far: 32 +43 = 75 shrimp in the tank roughing and 59 remaining in the larvae kreisel!

May 15
Additional shrimp 24! Remaining 35 larvae.

Results to date (J +42): 99 + 35 remaining shrimp larvae

May 23:
12 additional shrimp and the remaining 16 larvae.
I sacrificed the remaining larvae (put in the main tray ...)

Final Results J 50: 111 small shrimp!


Engrossment

111 shrimp are now within the tray engrossment. Flushing with water from the main tank at all times. Tray 110 liters, divided into 1/4 + 3/4 approximately. 3/4 contain the mini shrimp and a big "ball" of Cauperpa serrulata. Layer of limestone sand about 5-6 cm, filled to the type of fire sp Eurythoe few snails (Euplica varians) and many Gammarus sp.
Cohabitation and shrimp Gammarus sp is going very well.

Some are larger than others. The biggest visible, is about 4 cm (the tip of the tail to the tip of the rostrum, excluding antennas!).
Weekly feeding:
Glitter crumbled
Artemia nauplii

1 to 2 times per week (alternate)
1 mold fresh, cooked just 10 seconds in the microwave, cut into 2 pieces distributed at 2 different locations in the bin
1 tablet for groundfish
1-2 shrimps cooked and peeled, cut into small pieces and scattered throughout the tank
 

chprieur

New Member
My kreysel tank
2bur92.jpg


Larvae in kreisel:
2vmzqxd.jpg



Artemia breeding
[video=youtube;K2a9e5i2WAk]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=K2a9e5i2WAk[/video]


crevet12.jpg
 

chprieur

New Member
Kreysel & larvae

[video=youtube;kf3rTNHLEn0]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=kf3rTNHLEn0[/video]
 

chprieur

New Member
111 babys shimps

[video=youtube;teilwOgrIJg]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=teilwOgrIJg[/video]
 

Akshay

Member
Your log is inspirational. This is next on my list ... will be experimenting breeding of Lysmata debelius or Lysmata amboinensis.
 

chprieur

New Member
The breeding of these two species seems more difficult.
But I'm also going to try breeding L. amoinensis in the coming months.
 
Top